اخبار و مقالات

خرداد 24, 1399

بین مجازات و پیامدهای منطقی تفاوت قائل شوید.

مجازات، نوعی پیامد دلبخواهی است که طراحی می‌شود تا از طریق درد یا ناراحتی جسمی و روان‌شناختی مثلاً چیزی آموزش داده شود. یعنی؛ مجازات براین‌ فرض مبتنی است که کودکان با رنج ‌بردن از پیامدهای رفتارشان احتمالاً بهتر یاد می‌گیرند.از سوی دیگر، رویکردِ پیامدهای منطقی تحت این فرض کار می‌کند که کودکان با تجربه‌کردنِ رفتارشان بهتر یاد می‌گیرند و احتمالاً در موقعیت‌های بعدی سازگارتر رفتار خواهند کرد. بی‌گمان این مسأله به‌این معنی نیست که به فرزند اجازه داده‌ایم وارد موقعیت‌های آسیب‌رسان شود. همیشه، هدف، در درجه‌ی اول حفظ امنیت است. روان‌شناسی پیشنهاد می‌دهد بین مجازات و پیامدهای منطقی تفاوت قائل شوید و گاهی والدین کنار بکشند یا موقعیت‌هایی را ترتیب دهند تا کودک واقعیت را لمس و تجربه کند.

راهنمایی احترام‌آمیز به کودکان امکان می‌دهد در امنیت، تعلق، و محترمانه پیامدهای منطقی رفتار خود را احساس و تجربه کنند.

یک پیامد منطقی دارای سه مؤلفه می‌باشد.

۱. از نظر منطقی به بدرفتاری مربوط می‌شود.
۲. احترام‌آمیز می‌باشد؛ یعنی، از هر نوع تحقیر به‌دور بوده، قاطع می‌باشد تا احترام به‌خود را نشان دهد، و محبت‌آمیز بوده تا احترام به‌ کودک را نشان دهد.
۳. منطقی می‌باشد، یعنی برای کودک نیز به اندازه بزرگ‌سال نیز قابل‌فهم است.

ساده‌تر این است که منظور از انضباط، یادگرفتنِ خودانضباطی، هدایت فرد به‌سمت خودگردانی، و در ادامه کمک‌ به کودک برای آن‌چه انجام شود و آن‌چه نباید صورت بگیرد؛ و سرآخر مسئولیت هر مسیری را که در پیش می‌گیرد بپذیرد.

ویژگی اصلی‌ پیامدهای منطقی:

۰تحمیلی نیست و خودِ کودک در آن سهیم است.
۰بدون تهدید، خشم و باثبات می‌باشد.
۰از قبل به کودک‌ اطلاع داده می‌شود.
۰به نوع برداشتِ کودک توجه و تأکید خاص می‌شود.

 مطالب بیشتر در وبلاگ سایت

کودکان-سروهانا

, , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید